Logotype

Logga in

Lån till privat­personer

Privat­lån

Nordiska tillhandahåller olika former av lån till dig som privat­person. Lånen lämnas och administreras i samarbete med någon av våra partners och ibland kanske du inte haft kontakt direkt med oss på Nordiska. Oavsett så är det viktigt för oss att allt känns bra, korrekt och rättvist för dig som låntagare.

Vanliga frågor och svar om Nordiskas privat­lån

Varför har jag fått en låneavi från Nordiska?

Via partners tillhandahåller vi privat­lån. Eftersom vi i dessa fall är kreditgivare ska du betala ränta och amorteringar till oss, även om lånet administreras av en av våra partners. På låneavin framgår via vilken partner lånet kommer via.

För eventuella frågor ska du i första hand vända dig till den partner som du tagit lånet via. Deras kontaktuppgifter finner du på låneavin och Kreditavtalet.

Varför har ni tagit en kreditupplysning på mig?

Vi har tagit en kreditupplysning om du ansökt om ett lån hos någon av våra samarbetspartners. Som kreditinstitut är vi skyldig att kontrollera din möjlighet att återbetala lånet, detta är viktigt både för oss och dig. Vi vill ju alla undvika överskuldsättning och att du som kund får problem med att återbetala lånet. Vi hämtar därför nödvändig information från ett kreditupplysningsföretag som vi använder oss av för att kunna avgöra dina ekonomiska förutsättningar att återbetala lånet.

Har vi gjort en autogirodragning från ditt konto?

Vi gör enbart en autogirodragning om du är kund hos Nordiska och har gjort ett autogiromedgivande.

Jag vill lära mig mer om konsekvensen av lån.

Nordiska vill uppmärksamma låntagare på att låneavtal kan innebära en påfrestning på låntagarens privat­a ekonomi och att låntagare därför noga bör överväga och planera nyttjandet av lånet. För mer information om privat­ekonomi rekommenderar vi Finans­inspektionens hemsida: https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/utbildning/.

Hittar du inte svaret på just din fråga?

Hör av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Vi svarar vanligtvis på e-post inom en bankdag. Du kan också välja att chatta med oss direkt här på sidan.

Telefon: 08-23 28 00
E-post: kundtjanst@nordiska.se

Vi är tillgängliga vardagar mellan 08.30-16.30.

Image removed