Kundtjänst & Kontakt

Kundservice

KOM I KONTakt med oss

Om du undrar över något eller vill komma i kontakt med oss är du alltid välkommen att ringa. Du kan även gå igenom våra vanliga frågor och svar här.

Det går också bra att mejla eller använda formuläret nedan.

Vardagar
08.30 - 16.30
Ring 08-23 28 00

Avvikande öppettider

Följande dagar har vi antingen stängt eller avvikande öppettider:

Jan - Apr 2021
1 januari – Nyårsdagen (STÄNGT)
6 januari - Trettondag jul (STÄNGT)
1 april - Skärtorsdagen (8:30 - 13:00)
2 april – Långfredagen (STÄNGT)
5 april – Annandag Påsk (STÄNGT)

Maj - Aug 2021
12 maj - Dag före Kristi Himmelsfärdsdag (08:30 - 13:00)
13 maj - Kristi Himmelsfärdsdag (STÄNGT)
25 juni – Midsommarafton (STÄNGT)

Sept - Dec 2021
5 november - Dag före alla helgons dag (08:30 - 13:00)
24 december - Julafton(STÄNGT)
31 december - Nyårsafton (STÄNGT)

Vanliga frågor och svar

Kan man månadsspara hos Nordiska?

Ja, i de flesta banker kan man sätta upp en stående betalning. Insättningsuppgifter till ditt konto i Nordiska hittar du när du loggar in på Mina Sidor.

Är det möjligt att stå som två kontohavare på ett sparkonto hos Nordiska?

Nej. På samtliga konton i Nordiska kan man vara en kontohavare.

Finns det någon övre beloppsgräns på Nordiskas sparkonton?

Det finns ingen övre gräns för hur mycket du kan spara på ditt konto i Nordiska. Vi vill dock göra dig uppmärksam på att taket för den statliga insättningsgarantin är 1 050 000 kr, så insättningar över det beloppet i en och samma bank eller finansinstitut omfattas inte av insättningsgarantin.

Vad är statlig insättningsgaranti?

Ditt sparande hos Nordiska omfattas av den statliga insättningsgarantin. Det innebär att staten garanterar dina insättningar upp till en summa om 1 050 000 kronor om något skulle hända din bank eller sparinstitut. Alla sparkonton hos Nordiska har prövats hos Riksgälden för att erhålla insättningsgarantin.

Insättningsgarantin har funnits i Sverige sedan 1996 och syftar till att stärka skyddet för allmänhetens insättningar och bidra till stabilitet i det finansiella systemet.

Du kan läsa mer på www.insattningsgarantin.se.

Är det möjligt att som juridisk person (bostadsrättsföreningar/företag etc) att öppna ett sparkonto hos Nordiska?

Via vår hemsida kan man inte öppna konton för juridiska personer, men hör av dig till vår kundtjänst för mer information.

Är det möjligt att öppna ett sparkonto hos Nordiska i någon annans namn, till exempel barn?

Nej, du kan bara öppna sparkonto för egen användning.

Hur beräknas räntan?

Räntan på ditt saldo beräknas efter faktiskt antal dagar och baseras på ett år med 365 dagar. Intjänad ränta sätts in på ditt konto vid årets slut eller då kontot avslutas.

Hur sätter jag in pengar?

Insättningar görs till Nordiska Bankgiro 828-5975. OCR nummer är samma som ditt kontonummer, detta hittar du när du loggar in på Mina sidor. Betalning kan bara ske från svenskt konto i eget namn.

Hur anger jag mitt uttagskonto?

Det gör du i samband med att du blir kund hos oss så att det finns förinlagt när du vill göra ett uttag. De flesta banker använder ett 4-siffrigt clearingnummer följt av kontonummer. Undantag gäller för Swedbankkonton där clearingnummer börjar på siffran 8.  Har du ett konto i Swedbank där clearingnumret börjar på siffran 8 som har 8 eller 9 kontosiffror behöver du lägga till en eller två nollor i början av kontonumret, så att det blir totalt 15 siffror (inklusive clearingnummer).
Exempel: CCCCC 0XXXXXXXXX
C = Clearingnummer, X = Kontosiffra

Vad är det för skillnad mellan Nordiska Fix och Nordiska Flex-konton?

Skillnaden mellan Fix och Flex är att Fix har en bindningstid medan Flex inte är bundet och har fria uttag. Siffran efter Fix i kontonamnen redogör för många år bindningstiden löper, förutom det kontot som heter Fix 90 som står för antal dagar.

Vad är skillnaden mellan Nordiska Flex och Nordiska Flex Plus?

Nordiska Flex är ett konto med fria uttag och är utan beloppsgräns. Nordiska Flex Plus har också fria uttag men med ett minsta sparbelopp på 10 000 kr.

Vad händer när löptiden för ett fasträntekonto (Fix) går ut?

När löptiden för ett Fix-konto går ut kapitaliseras ränta på kontot och beloppet inklusive ränta (minus skatt) förs över automatiskt till ditt Flex-konto, som öppnas per automatik i samband med öppning av ett Fix-konto.

Kan jag sätta in flera gånger på ett Fix konto?

Du kan enbart sätta in pengar under en dag på varje Fix konto du öppnar. Vi rekommenderar att du sätter in pengar på ditt Flex konto och därefter för du över till ditt Fix konto på en och samma gång.

Kan jag avsluta ett Fixkonto i förtid?

Du har ångerrätt vilket innebär att du kan låsa upp kontot om du hör av dig till vår Kundtjänst inom 14 dagar efter kontoöppnandet. Därefter är det inte möjligt att avsluta ett Fix-konto förrän bindningstiden har löpt ut.

Vilken webläsare ska jag använda mig av?

Vi rekommenderar att du använder Chrome, Edge, Safari eller Firefox. Vi avråder från att använda Internet Explorer då den inte stöds av vår tjänst.

Kontakta oss

Tack för ditt meddelande! Vi återkommer så snart vi kan.
Hoppsan, det hände något när vi försökte skicka ditt meddelande. Var vänlig prova igen.

Något du är missnöjd med?

Om du är missnöjd eller anser att något inte gått rätt till så vill vi självfallet att du kontaktar oss. Kontakta i första hand den som handlagt ditt ärende hos oss. Saknar du kontaktuppgifter till den personen så kan du alltid ringa vår växel för hjälp.

Fortfarande inte nöjd?

Om du fortfarande är missnöjd trots den hjälp du blivit erbjuden så kan du skriva till våra klagomålsansvariga för att få ärendet omprövat. Du kan även registrera ditt klagomål direkt via vårt webbformulär nedan. Någon av våra klagomålsansvariga kontaktar dig så snart som möjligt.Om du fortfarande är missnöjd trots den hjälp du blivit erbjuden så kan du skriva till vår klagomålsansvarig för att få ärendet omprövat. Detta gör du enklast genom att registrera ditt klagomål direkt via vårt webbformulär nedan. Du kan även ringa in på 08-28 23 00 eller skriftligt till Nordiska Kreditmarknadsaktiebolaget, Att: Klagomålsansvarig, Box 173, 101 23 Stockholm.

För att vi på bästa sätt ka kunna behandla ditt klagomål ber vi dig vänligen ange:
1. Namn och kontaktuppgifter
2. Tjänst eller produkt som klagomålet avser
3. Datum och tidpunkt då problem uppstod som föranledde klagomålet
4. Beskrivning av problem
5. Stödjande information/bevis
6. Om kompensation önskas, vad denna består av. I händelse av ekonomisk kompensation storleken på den kompensation som önskas.

Vi kontaktar dig så snart som möjligt.
Tack för ditt meddelande! Vi återkommer så snart vi kan.
Oops! Något gick fel. Vänligen försök igen eller kontakta vår kundtjänst om felet skulle kvarstå.

Du upplyses även att du vid fortsatt missnöje kan vända dig till:


·  Allmänna reklamationsnämnden (ARN, nämnd för alternativ tvistlösning) www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm

·  Kostnadsfri vägledning kan också lämnas av den kommunala konsumentvägledningen eller Konsumenternas Bank- och finansbyrå www.konsumenternas.se

Nordiska som partner

Service

Med en stor vilja och stark drivkraft kan man också  behöva lite hjälp på vägen. Slå oss en signal eller skicka iväg ett mejl så hjälper vi till.

Kompetens
En av oss tog bearnaisesåsen till Argentina. En annan tävlade i konståkning. Tillsammans vill
vi bidra när du behöver det.

Flexibilitet
Kanske blir det inte alltid så som man tänkt sig. Men det är okej. Det viktiga är ju ändå oftast att det blir.  Och det fixar vi tillsammans.

Långsiktighet
En glad kund är en lång kund brukar vi säga på kontoret. Kanske menar vi centimeter ibland men oftast gäller det tiden för samarbetet.